Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Nazwy osobowe w nazwach sklepów
Autor/redaktor: Ewa Rzetelska-Feleszko
Opublikowany w: Antroponimia słowiańska : materiały z IX Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycznej, Warszawa 6-8.IX.1994 .- Warszawa, 1996 [Wyświetl]
Strony: 283-289
Inne: Tab.
Języki: pol
Abstrakt: Artykuł prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę na materiale zebranym w miastach polskich, niemieckich i bułgarskich. Jako nazwy sklepu traktowane są także nazwy punktów spożywczych oraz pracowni rzemieślniczych i zakładów usługowych połączonych ze sprzedażą. Wśród nazw osobowych stanowiących podstawę nazw sklepów wyróżnione zostają imiona, nazwiska oraz nazwy własne postaci historycznych, literackich lub mitologicznych. W badanym materiale daje się zauważyć wyraźna tendencja do wykorzystywania nazwisk właścicieli w środowisku niemieckim, przewaga użycia imion w środowisku polskim oraz ogólnie niższy stopień wykorzystywania antroponimów w nazewnictwie sklepów bułgarskich. Autorka zwraca uwagę, że stopień wykorzystania nazw obcych (anglojęzycznych, francuskich, włoskich), mogący świadczyć o fascynacji kulturą obcą, jest wyższy w Niemczech niż w Polsce. Podkreśla również, że motywacje nazewnicze są w tym przypadku uniwersalne i nie zależą od kraju i języka. (MF)
Hasła autorskie:
au. Rzetelska-Feleszko, Ewa [Wyświetl]
Słowa kluczowe: antroponimia 1 (zbiór antroponimów), język bułgarski, język niemiecki, język polski, motywacja, nazwy zakładów handlowych, nazwy zakładów usługowych
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.7. Język polski. Onomastyka [Wyświetl]
8.2.7.1. Język polski. Antroponimia [Wyświetl]