Antroponimia słowiańska : materiały z IX Ogólnopolskiej Konferencji Onomastycznej, Warszawa 6-8.IX.1994 .- Warszawa, 1996
[Wyświetl]
Strony:
283-289
Inne:
Tab.
Języki:
pol
Abstrakt:
Artykuł prezentuje wyniki badań przeprowadzonych przez autorkę na materiale zebranym w miastach polskich, niemieckich i bułgarskich. Jako nazwy sklepu traktowane są także nazwy punktów spożywczych oraz pracowni rzemieślniczych i zakładów usługowych połączonych ze sprzedażą. Wśród nazw osobowych stanowiących podstawę nazw sklepów wyróżnione zostają imiona, nazwiska oraz nazwy własne postaci historycznych, literackich lub mitologicznych. W badanym materiale daje się zauważyć wyraźna tendencja do wykorzystywania nazwisk właścicieli w środowisku niemieckim, przewaga użycia imion w środowisku polskim oraz ogólnie niższy stopień wykorzystywania antroponimów w nazewnictwie sklepów bułgarskich. Autorka zwraca uwagę, że stopień wykorzystania nazw obcych (anglojęzycznych, francuskich, włoskich), mogący świadczyć o fascynacji kulturą obcą, jest wyższy w Niemczech niż w Polsce. Podkreśla również, że motywacje nazewnicze są w tym przypadku uniwersalne i nie zależą od kraju i języka. (MF)