Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Przydomki hagionimiczne w funkcji samodzielnych imion osobowych
Autor/redaktor: Maria Malec
Opublikowany w: Onomastyka i dialektologia : prace dedykowane Pani Profesor Ewie Rzetelskiej-Feleszko .- Warszawa, 1997 [Wyświetl]
Strony: 181-186
Języki: pol
Abstrakt: W artykule przedstawiono jedno ze źródeł powstawania nowych imion w obrębie antroponimii chrześcijańskiej z przydomków hagionimicznych, które są dodatkowym określeniem stosowanym przy imionach świętych Kościoła. Przydomki takie mogą mieć różne pochodzenie, np. od przymiotów świętego, jak np. Jan Chryzostom 'Złotousty', od wydarzenia związanego z jego szczególną misją, np. Jan Chrzciciel, od miejsca pochodzenia, np. Maria z Magdali, bądź od miejsca kultu danego świętego, np. arabskie imię Fatima. Wśród imion żeńskich najwięcej jest imion wywodzących się z przydomków hagionimicznych Matki Boskiej, np. Conchita, Annunciata. Z obszaru kultury hiszpańsko-portugalskiej, włoskiej i francuskiej rozprzestrzeniły się i upowszechniły na terenie całej Europy. W Polsce poświadczone są zarówno imiona żeńskie, np. Dolores, Magdalena, Konsuela, Mercedes, Fatima, jak i męskie, np. Baptista, Kapistran, Ksawery. Zaprezentowane w pracy imiona wyekscerpowane zostały ze "Słownika imion współcześnie w Polsce używanych". Ich analiza pozwala stwierdzić, że przydomki hagionimiczne tracą swój opisowy charakter i stają się samodzielnymi imionami. (PK)
Hasła autorskie:
au. Malec, Maria [Wyświetl]
Słowa kluczowe: antroponimia 1 (zbiór antroponimów), hagionim, imię osobowe, język polski, przydomek
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.7.1. Język polski. Antroponimia [Wyświetl]