iSybislaw service uses cookies. Staying on this page, you agree to the use of cookies. Agree

iSybislaw

Institute of Slavic Studies - Polish Academy of Sciences

Username: Password:
Polski English Русский

Article

[Add to basket]

Title: Najnowsze nazwy sklepów
Author/editor: Ewa Rzetelska-Feleszko
Published in: Uwarunkowania i przyczyny zmian językowych : zbiór studiów .- Warszawa, 1994 [Show]
Pages: 133-142
Languages: pol
Abstract: Autorka analizuje nowo powstające nazwy sklepów na podstawie materiału zebranego w Warszawie oraz dla porównania w Mrągowie. Wskazuje, że w mniejszych miastach oraz w dzielnicach peryferyjnych mniejsza liczba sklepów ma swoje własne nazwy w porównaniu z centrum miasta. Zauważa również, że prawie 1/3 sklepów na badanych terenach nie posiada własnych nazw. Najczęściej własne nazwy mają punkty gastronomiczne, sklepy związane z modą oraz kosmetykami. Autorka wskazuje źródłosłowy około 700 nazw sklepów, widoczna jest tendencja do częstszego korzystania z wzorców obcojęzycznych w centrach miast, co prawdopodobnie wiąże się z próbą podniesienia w ten sposób prestiżu danego sklepu. Może o tym świadczyć rzadkie korzystanie z wzorów języka niemieckiego postrzeganego jako mniej prestiżowy niż angielski (dominujący wśród nazw zapożyczonych) czy francuski. Wśród nazw pochodzenia obcego występują błędy świadczące o braku erudycji ich twórców. (MF)
Author headings:
au. Rzetelska-Feleszko, Ewa [Show]
Keywords: język polski, Mrągowo, nazwa własna, nazwy zakładów handlowych, neologizm, Warszawa
Tags:
Classification:
8.2.7. Polish. Onomastics [Show]
8.2.1.3.1. Polish. Nominal formation [Show]