Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Levels of constructional meaning : the confluence of the dative and middle voice in Polish and Croatian
Autor/redaktor: Mateusz-Milan Stanojević, Barbara Kryżan-Stanojević
Opublikowany w: Cognitive Studies = Études cognitives [Wyświetl]
Numer czasopisma: 2009 9
Strony: 181-197
Inne: Il., streszcz.: eng
Języki: eng
Abstrakt: In the paper the ways in which the se/się construction interacts with the dative construction are considered. The authors show that in Polish and Croatian four patterns appear: the allative/competitor and the transfer patterns that are without emergent meaning, and the assessment and the reference point/affectedness with emergent meaning. The authors state that emergent meaning, being symbolic and pragmatic in nature, appeared only when the grammaticalized senses of analysed constructions were combined. (PK)
Abstrakt 2: Rozważania dotyczące sposobów interakcji konstrukcji se/się z konstrukcjami z celownikiem. Autorzy wskazują, że w językach polskim i chorwackim istnieją cztery wzory takich interakcji: allatywny/konkurencyjny i transferowy, bez wyłaniającego się znaczenia, oraz oceniający i odniesieniowy, z wyłaniającym się znaczeniem. Podkreślają, że wyłaniające się znaczenie, mające charakter symboliczny i pragmatyczny, pojawia się jedynie podczas gramatykalizacji połączonych sensów omawianych konstrukcji. (PK)
Hasła autorskie:
ws. Stanojević, Mateusz-Milan [Wyświetl]
ws. Kryżan-Stanojević, Barbara [Wyświetl]
Słowa kluczowe: celownik, gramatykalizacja, język chorwacki, język polski, językoznawstwo kognitywne, se, się, strona zwrotna
Tagi:
Klasyfikacja:
1.1.1. Dział ogólnosłowiański. Zagadnienia współczesne. Studia konfrontatywne [Wyświetl]
8.2.5. Język polski. Semantyka. Pragmatyka [Wyświetl]
4.5. Grupa serbsko-chorwacka. Semantyka. Pragmatyka [Wyświetl]