Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Językowy obraz świętego Mikołaja
Autor/redaktor: Magdalena Stec
Opublikowany w: Poradnik Językowy : organ Towarzystwa Kultury Języka [Wyświetl]
Numer czasopisma: 2004 z. 10
Strony: 21-34
Inne: Tab., streszcz.: eng
Języki: pol
Abstrakt: Autorka prezentuje językowy obraz św. Mikołaja na podstawie badań śląskich gazet wydawanych w okresie od końca XIX w. po początek XXI w. Do opisu wykorzystuje założenia lingwistyki kulturowej, metodologia kognitywna, pojęcie pola semantycznego oraz teoria stereotypów językowych. Wskazuje sposób, w jaki wyobrażenia na temat postaci św. Mikołaja ewoluowały, wymieniając najważniejsze cechy różniące XIX-wiecznego Mikołaja-biskupa od współczesnego Mikołaja-krasnala. Omawia też peryferyjne konkretyzacje tej postaci takie jak: Dziadek Mróz, Niebieski krasnolud, Mikołajka/Śnieżynka - wszystkie nacechowane negatywnie. Podkreśla znaczną komercjalizację współczesnego obrazu świętego Mikołaja. (MF)
Hasła autorskie:
au. Stec, Magdalena [Wyświetl]
Słowa kluczowe: 19-21 w., język prasy, językowy obraz świata, językoznawstwo kognitywne, lingwistyka kulturowa, pole semantyczne, stereotyp językowy, Śląsk, Święty Mikołaj
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.5. Język polski. Semantyka. Pragmatyka [Wyświetl]
8.2.4. Język polski. Socjolingwistyka [Wyświetl]