Poradnik Językowy : organ Towarzystwa Kultury Języka
[Wyświetl]
Numer czasopisma:
2004 z. 10
Strony:
21-34
Inne:
Tab., streszcz.: eng
Języki:
pol
Abstrakt:
Autorka prezentuje językowy obraz św. Mikołaja na podstawie badań śląskich gazet wydawanych w okresie od końca XIX w. po początek XXI w. Do opisu wykorzystuje założenia lingwistyki kulturowej, metodologia kognitywna, pojęcie pola semantycznego oraz teoria stereotypów językowych. Wskazuje sposób, w jaki wyobrażenia na temat postaci św. Mikołaja ewoluowały, wymieniając najważniejsze cechy różniące XIX-wiecznego Mikołaja-biskupa od współczesnego Mikołaja-krasnala. Omawia też peryferyjne konkretyzacje tej postaci takie jak: Dziadek Mróz, Niebieski krasnolud, Mikołajka/Śnieżynka - wszystkie nacechowane negatywnie. Podkreśla znaczną komercjalizację współczesnego obrazu świętego Mikołaja. (MF)