Czeska i polska gwara szkolna - mechanizmy poszerzania słownictwa
Autor/redaktor:
Joanna Mietła
Opublikowany w:
Slavia Meridionalis : studia linguistica slavica et balcanica
[Wyświetl]
Numer czasopisma:
2009 9
Strony:
71-79
Inne:
Streszcz.: eng
Języki:
pol
Abstrakt:
Autorka charakteryzuje słownictwo polskiej i czeskiej gwary uczniowskiej, uwzględniając jego ekspresywność, element gry językowej, zasięg oraz dynamikę rozwoju. Na podstawie analizy metod poszerzania słownictwa slangowego (derywacja, kompozycja, neosemantyzacja) stwierdza, że w czeskiej gwarze uczniowskiej przeważają metody słowotwórcze, zwłaszcza sufiksacja prowadząca do uniwerbizacji. W polskiej gwarze uczniowskiej słownictwo poszerzane jest sposobami leksykalnymi, szczególnie poprzez zapożyczanie leksemów z języka ogólnego i neosemantyzację. Gwara uczniowska obu języków odzwierciedla ogólne tendencje panujące w leksyce, zwłaszcza potocznej. (Bi)