Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Konstrukcje słowotwórcze w tekście publicystycznym : reguły formalne i strategie komunikacyjne
Autor/redaktor: Alicja Pstyga
Opublikowany w: Słowotwórstwo i tekst .- Warszawa, 2007 [Wyświetl]
Strony: 187-195
Inne: Streszcz.: rus
Języki: pol
Abstrakt: W artykule analizowane są struktury prefiksalno-sufiksalne z formantem de- / dez- i -izacja / -yzacja, typu dekuczmizacja, deesbekizacja, dehamasyzacja, które wyrażają zaprzeczenie, likwidację lub odwrotność sytuacji bądź działań. Omawiane derywaty występujące w tytułach i śródtytułach tekstów publicystycznych stanowią element gry komunikacyjnej: tytułu z czytelnikiem i tytułu z tekstem. Formacje te tworzą wraz z innymi jednostkami tekstu bloki semantyczne, wyrażające negatywizujące strategie komunikacyjne. Realizują przejrzyste reguły formalne i schematy systemowe. (PK)
Hasła autorskie:
au. Pstyga, Alicja [Wyświetl]
Słowa kluczowe: -izacja, de-, derywacja prefiksalno-sufiksalna, język polski, słowotwórstwo 1 (tworzenie wyrazów), strategia komunikacyjna, tekst publicystyczny
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.1.3.1. Język polski. Słowotwórstwo nominalne [Wyświetl]
8.2.5. Język polski. Semantyka. Pragmatyka [Wyświetl]