Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Metatekstemy charakteryzujące wprowadzanie treści pod względem epistemicznym
Autor/redaktor: Urszula Gajewska
Opublikowany w: Składnia, stylistyka, struktura tekstu : księga jubileuszowa dedykowana profesor Teresie Ampel .- Rzeszów, 2002 [Wyświetl]
Strony: 60-73
Języki: pol
Abstrakt: Objęte badaniem metatekstemy (wydaje się, że, jest możliwe, że, jest pewne, że itd.) o funkcji modalnej wyrażają stopień pewności nadawcy o prawdziwości wprowadzanych informacji, stanowią swoisty komentarz nadawcy do przekazywanych w danym momencie treści i tym samym tworzą metatekst oceniający wartość tekstu głównego. Centralna rola nadawcy komunikatu, który z pozycji podmiotu opisującego przechodzi do pozycji podmiotu interpretującego, skłania autorkę do włączenia omawianej problematyki w zakres pragmatyki. (JB)
Hasła autorskie:
au. Gajewska, Urszula [Wyświetl]
Słowa kluczowe: język polski, konstrukcja składniowa, lingwistyka tekstu, metatekst, metatekstem, modalność epistemiczna, pragmalingwistyka, styl naukowy, tekst 1 (całościowy komunikat)
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.1.5. Język polski. Lingwistyka tekstu [Wyświetl]
8.2.5. Język polski. Semantyka. Pragmatyka [Wyświetl]