Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Nauczanie języka polskiego w Gdańsku w XVII wieku
Autor/redaktor: Regina Pawłowska
Opublikowany w: Obraz językowy słowiańskiego Pomorza i Łużyc : pogranicza i kontakty językowe .- Warszawa, 1997 [Wyświetl]
Strony: 311-318
Inne: Streszcz.: ger
Języki: pol
Abstrakt: Autorka podkreśla wyjątkowość Gdańska na tle pozostałych miast Rzeczpospolitej w XVII w. ze względu na jego wielonarodowość i wielojęzyczność. Wynikała stąd konieczność znajomości języka polskiego wśród przedstawicieli innych narodów. Pierwsze próby nauczania polszczyzny w Gdańsku pojawiły się znacznie wcześniej (w XV w.) niż na pozostałych terytoriach polskich (XVIII w.). Początkowo nauczaniem polszczyzny zajmowały się szkoły klasztorne, zaś w XVI i XVII w. powstały liczne szkoły prywatne o programie obszerniejszym i praktyczniejszym niż w szkołach przyklasztornych. W XVII w. powstaje ponad 60 wydań podręczników języka polskiego. W ich tekstach dają się zauważyć wpływy mazowieckie, wielkopolskie i pomorskie kontynentalne. Widoczne są również różnice fonetyczne wynikające z rozwoju języka, innowacje są szczególnie wyraźne w tekstach z II połowy XVII w. Podobne wahania przejawiały się również w zakresie składni. Między innymi z tej przyczyny ówczesne materiały dydaktyczne stanowią bardzo wartościowe źródła informacji dla historyków języka. Autorka stwierdza, że stosując współczesne kryteria glottodydaktyczne i psycholingwistyczne należy ówczesne metody ocenić bardzo wysoko. (MF)
Hasła autorskie:
au. Pawłowska, Regina [Wyświetl]
Słowa kluczowe: 17 w., dydaktyka, Gdańsk, historia języka, język polski
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.2. Język polski. Historia języka [Wyświetl]
8.2.4. Język polski. Socjolingwistyka [Wyświetl]