Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Magiczne funkcje negacji w tekstach sakralnych
Autor/redaktor: Swietłana M. Tołstaja ; tł. Roman Lewicki
Opublikowany w: Etnolingwistyka : problemy języka i kultury [Wyświetl]
Numer czasopisma: 2001 [T.] 13
Strony: 117-125
Inne: Streszcz.: eng
Języki: pol
Abstrakt: Konstrukcje przeczące, używane w tekstach o podwyższonej "mocy illokucyjnej" (zażegnywaniach, namawianiach, zaklęciach, przekleństwach, formułach apotropeicznych, rytualnych dialogach itp.) stają się środkiem "oddziaływania na stan rzeczy". Poza podstawową funkcją gramatyczną i znaczeniem "nieprawda, że", negacje w tego typu tekstach zyskują konotacje kulturowe o charakterze mitologicznym. Są to: (a) magiczne unicestwianie złych mocy: choroby, uroków, czarów; (b) oznaczanie "tamtego świata" (jego cechami są: nie-byt, nie-zjawianie się, nie-dzianie się, nie-miejsca, nie-czas); (c) ujawnianie dystansu mówiącego do autora i prawdziwego wykonawcy aktu; (d) sygnowanie obecności czarnej magii. W tekstach sakralnych negacja jest chwytem magicznym i odmianą "magii językowej". W akcjonalnym kodzie kultury odpowiadają jej czynności rytualne, symbolizujące unicestwienie lub wygnanie siły nieczystej. Jeśli negacja staje się znakiem "tamtego świata", paralelną wobec niej czynnością jest odwracanie przedmiotów. (SW)
Hasła autorskie:
au. Tolstaja, Svetlana Michajlovna [Wyświetl]
tł. Lewicki, Roman [Wyświetl]
Słowa kluczowe: język białoruski, język religijny, magia językowa, negacja, pragmalingwistyka, tekst 1 (całościowy komunikat)
Tagi:
Klasyfikacja:
9.3.9. Język białoruski. Etnolingwistyka [Wyświetl]