iSybislaw service uses cookies. Staying on this page, you agree to the use of cookies. Agree

iSybislaw

Institute of Slavic Studies - Polish Academy of Sciences

Username: Password:
Polski English Русский

Article

[Add to basket]

Title: Magiczne funkcje negacji w tekstach sakralnych
Author/editor: Swietłana M. Tołstaja ; tł. Roman Lewicki
Published in: Etnolingwistyka : problemy języka i kultury [Show]
Journal issue: 2001 [T.] 13
Pages: 117-125
Note: Streszcz.: eng
Languages: pol
Abstract: Konstrukcje przeczące, używane w tekstach o podwyższonej "mocy illokucyjnej" (zażegnywaniach, namawianiach, zaklęciach, przekleństwach, formułach apotropeicznych, rytualnych dialogach itp.) stają się środkiem "oddziaływania na stan rzeczy". Poza podstawową funkcją gramatyczną i znaczeniem "nieprawda, że", negacje w tego typu tekstach zyskują konotacje kulturowe o charakterze mitologicznym. Są to: (a) magiczne unicestwianie złych mocy: choroby, uroków, czarów; (b) oznaczanie "tamtego świata" (jego cechami są: nie-byt, nie-zjawianie się, nie-dzianie się, nie-miejsca, nie-czas); (c) ujawnianie dystansu mówiącego do autora i prawdziwego wykonawcy aktu; (d) sygnowanie obecności czarnej magii. W tekstach sakralnych negacja jest chwytem magicznym i odmianą "magii językowej". W akcjonalnym kodzie kultury odpowiadają jej czynności rytualne, symbolizujące unicestwienie lub wygnanie siły nieczystej. Jeśli negacja staje się znakiem "tamtego świata", paralelną wobec niej czynnością jest odwracanie przedmiotów. (SW)
Author headings:
au. Tolstaja, Svetlana Michajlovna [Show]
tł. Lewicki, Roman [Show]
Keywords: język białoruski, język religijny, magia językowa, negacja, pragmalingwistyka, tekst 1 (całościowy komunikat)
Tags:
Classification:
9.3.9. Belorussian. Ethnolinguistics [Show]