Serwis iSybislaw korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Akceptuję

iSybislaw

Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk

Użytkownik: Hasło:
Polski English Русский

Artykuł

[Do koszyka]

Tytuł: Idea działającego słowa w tekstach polskich zamówień
Autor/redaktor: Stanisława Niebrzegowska-Bartmińska
Opublikowany w: Etnolingwistyka : problemy języka i kultury [Wyświetl]
Numer czasopisma: 2001 [T.] 13
Strony: 101-115
Inne: Streszcz.: eng
Języki: pol
Abstrakt: Człowiek współczesny, uformowany w kręgu pisma i druku, nie myśli o słowach w kategoriach zdarzeń. Słowa przypominają mu raczej rzeczy, które nie są działaniem, są czymś martwym. Inaczej jest w tradycyjnej kulturze ustnej, w której słowo ma zdolność dokonywania zmian w świecie, jest słowem działającym, słowem sprawczym. Taki status ma słowo w zamówieniu. W tekście magicznym jest ono nie tyle odpowiednikiem myśli, co sposobem działania, zdarzeniem. (SW)
Hasła autorskie:
au. Niebrzegowska-Bartmińska, Stanisława [Wyświetl]
Słowa kluczowe: język polski, językowy obraz świata, konceptualizacja, lingwistyka kulturowa, tekst folkloru, zamówienie
Tagi:
Klasyfikacja:
8.2.9. Język polski. Etnolingwistyka [Wyświetl]